piątek, 26 maj 2017 12:58

Polski handel zagraniczny artykułami rolno-spożywczymi w 2016 roku – dane wstępne

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Według wstępnych danych (GUS) w 2016 roku, wartość polskiego eksportu ogółem wyniosła 183,6 mld EUR i była wyższa niż rok wcześniej o 2,3%. Udział eksportu towarów rolno-spożywczych w eksporcie ogółem wyniósł 13,2%, czyli był na minimalnie niższym poziomie niż w 2015 roku (13,3%). Z kolei wartość polskiego importu ogółem w 2016 roku wyniosła 178,9 mld EUR, co oznaczało wzrost o 0,9% w porównaniu do poprzedniego roku. Udział artykułów rolnospożywczych w wartości całego polskiego importu stanowił 9,5% (w 2015 r.: 9,1%). Saldo w polskim handlu zagranicznym ogółem było dodatnie i w analizowanym okresie wyniosło 4,8 mld EUR (w 2015 r. plus 2,3 mld EUR).

 Według wstępnych danych w 2016 roku wartość eksportu artykułów rolnospożywczych wyniosła 24 182 mln EUR, co oznaczało wzrost o 1,2% w stosunku do poprzedniego roku. W 2015 roku wartość zagranicznej sprzedaży była na poziomie 23 887 mln EUR. 

Sprzedaż do państw Unii Europejskiej (UE-28) wzrosła minimalnie, bo tylko o 0,1%. Podobnie do państw dawnej „piętnastki” i 12 „nowych” państw członkowskich odnotowano wzrost o 0,1%. Ogółem na rynek UE sprzedano towary na kwotę 19 668 mln EUR. W strukturze eksportu rolno-spożywczego udział państw UE w porównaniu do 2015 roku spadł z 82,3% do 81,3%. - 

Wartość eksportu do Wspólnoty Niepodległych Państw (WNP) wyniosła 1 171 mln EUR i w stosunku do 2015 roku wzrosła o 5,9%. Sprzedaż towarów rolno-spożywczych do państw WNP w 2016 roku stanowiła 4,8% wartości całego eksportu towarów rolno-spożywczych i była na wyższym poziomie niż przed rokiem (4,6%). 

W 2016 roku tradycyjnie, najwięcej artykułów rolno-spożywczych sprzedano do Niemiec. Wartość tego eksportu wyniosła 5 467 mln EUR i w porównaniu z poprzednim rokiem był to wzrost o 1,7% (w 2015 r. – 5 374 mln EUR). Eksport do Niemiec stanowił 22,6% wartości całego eksportu rolno-spożywczego zrealizowanego w 2016 roku. Na rynek niemiecki najwięcej (wartościowo) sprzedano: ryb wędzonych, w tym głównie łososia (9% eksportu rolno-spożywczego do Niemiec), mięsa drobiowego (8%), wyrobów piekarniczych i cukierniczych w tym m.in. herbatników i wafli (6%), czekolady i wyrobów zawierających kakao (5%), ryb przetworzonych i zakonserwowanych (4,6%) a ponadto również papierosów, soków z owoców (gł. soku jabłkowego), filetów rybnych, mrożonych owoców (gł. truskawek i malin), syropów cukrowych, surowego mleka i śmietany, pszenicy oraz mięsa wołowego. 

Polski handel zagraniczny 1Znaczący, bo prawie 50% wzrost wartości sprzedaży do Niemiec odnotowano w przypadku papierosów. Ponadto o 23% wzrosła wartość wywozu syropów cukrowych, o 22% filetów rybnych, zaś o 14% soków owocowych oraz pieczywa cukierniczego i ciastek. Natomiast o 25% spadła sprzedaż pszenicy, a o 8% świeżego mleka i śmietany. 

Na drugim miejscu wśród odbiorców polskich produktów rolno-spożywczych znalazła się Wielka Brytania. W 2016 roku sprzedano na ten rynek towary o wartości 2 149 mln EUR, a wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem był istotny i wyniósł 5,6% (w 2015 r. – 2 035 mln EUR). Udział Wielkiej Brytanii w całym eksporcie rolno-spożywczym wyniósł około 9%. Była ona odbiorcą głównie czekolady i wyrobów zawierających kakao (13% eksportu rolno-spożywczego do Wielkiej Brytanii), mięsa drobiowego (11%), wyrobów piekarniczych i cukierniczych w tym m.in. herbatników i wafli (7%) oraz mięsa przetworzonego i solonego (6,5%). W porównaniu do poprzedniego roku o 30% wzrosła sprzedaż wyrobów piekarniczych i cukierniczych (m.in. herbatników i wafli), ponadto o 27% wzrosła wartość wywozu kiełbas oraz papierosów, zaś o 14% pieczarek. Natomiast o 7% spadł wywóz mięsa wieprzowego solonego a o 6% czekolady i wyrobów zawierających kakao. 

Na trzeciej pozycji znalazła się Republika Czeska, gdzie sprzedano towary o wartości 1 611 mln EUR. Oznaczało to w porównaniu do poprzedniego roku spadek o 2,0% (w 2015 r. – 1 644 mln EUR) i udział w eksporcie na poziomie 6,7%. W 2016 roku do Czech sprzedawano głównie olej rzepakowy (14% eksportu rolno-spożywczego), mięso drobiowe (8,4%), papierosy (7,3%), kawę (7,1%), a także czekoladę i wyroby zawierające kakao, wyroby piekarnicze i cukiernicze (gł. wafle, herbatniki), sery oraz mięso wieprzowe. Odnotowano m.in. wzrost wartości eksportu karmy dla zwierząt o 35%, papierosów o 34% oraz syropów cukrowych o 31%. Natomiast znacząco, bo 42% spadła wartość wywozu kawy. 

Na czwartym miejscu wśród największych odbiorców polskich towarów rolno-spożywczych znalazła się Holandia. W 2016 roku sprzedano tam towary o wartości 1 345 mln EUR. Oznaczało to minimalny wzrost o 0,4% (w 2015 r. -1 340 mln EUR) i udział w eksporcie na poziomie 5,6%. W analizowanym okresie do Holandii sprzedawano głównie: papierosy (18% eksportu rolno-spożywczego), mięso drobiowe (8,3%), mięso wołowe (7,8%), ale również czekoladę i wyroby zawierające kakao oraz soki owocowe w tym przede wszystkim sok jabłkowy. W porównaniu do 2015 roku zaobserwowano wzrost wartości 3 sprzedaży serwatki o 33% oraz papierosów o 13%, natomiast spadek wywozu jaj z drobiu o 24% oraz mięsa wołowego o 14%. Kolejne miejsca wśród ważniejszych odbiorców artykułów rolno-spożywczych zajęły: Włochy – 1 327 mln EUR, Francja – 1 237 mln EUR, Słowacja - 707 mln EUR oraz Węgry - 621 mln EUR. www.minrol.gov.pl ν

 

 

Czytany 682 razy

Prenumerata

Teraz prenumeratę roczną  dostaniesz z fantastyczną zniżką...
  • Technologia pakowania mięsa +

    Zmieniający się w ostatnich latach styl życia społeczeństwa wymusza oferowanie konsumentowi żywności „wygodnej" i to pod wieloma względami. Dotyczy to Więcej...
  • Atmosfery ochronne w przetwórstwie żywności pochodzenia zwierzęcego +

    Żywność to bardzo wrażliwa substancja biologiczna, narażona na zniszczenie zarówno przez czynniki mikrobiologiczne jak i procesy chemiczne. Psucie żywności w Więcej...
  • Aktualne tendencje w stosowaniu dodatków +

    Aktualne tendencje w stosowaniu dodatków o działaniu przeciwdrobnoustrojowymi przeciwutleniającym w przetwórstwie mięsa Wyroby mięsne, zwłaszcza nie poddane peklowaniu, są podatne na zmiany Więcej...
  • PRODUKCJA POD LUPĄ IT +

    Sektor mięsny wymaga od dostawców i integratorów rozwiązań IT specyficznego podejścia, wymuszanego przez niestandardowy proces produkcji - najpierw odbywa się rozbiór, Więcej...
  • Ubój zwierząt gospodarskich poza rzeźnią +

    Praktyczne wskazówki, gdy to konieczne. Ubój z konieczności zwierząt gospodarskich kopytnych poza rzeźnią dotyczy sytuacji, gdy zdrowe zwierzę, np. świnia, owca, Więcej...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6